اسپ های گادی در پاکستان یکبار دیگر (( تور خورده اند ))
                                                                میم -- محشور میم -- محشور

دیروز ۱۶ دسمبر مسوولین میدان هوایی اسلام آباد از رفتن وزیر دفاع  برحال پاکستان به بیرون از کشور آنهم به چین (دومین ولی نعمت دولت پوشالی )  و آنهم برای تحویل گیری کشتی های جدید جنگی ، جلو گیری کردند . آگاهان سیاسی پس از  شنیدن این خبر، بحران دورانی و بی نظمی زود رسی را در پاکستان انتظار دارند  . در قدم اول این پرسش پیش میاید که چه کسی این زور و قدرت را دارد که از رفتن وزیر دفاع یعنی مسوول و  آمر تمام نیروهای مسلح کشور جلو گیری کند ؟ پاسخ روشن است که در پاکستان نه رییس جمهور ، نه صدر ا عظ م ، نه وزیر جنگ و نه... حکومت میکنند ، بلکه این ، آی . اس . آی ( اداره ی  استخبارات نظامی ) و رییس ستاد مرکزی نیرو های مسلح ( لوی درستیز ) است که حرف آخر را میزنند وگر ((ریگ زیر دندانشان بیاید )) میتوانند  (( دنیا را زیر و رو کنند)) .  

و اما اصل راز و حقیقت در جای دیگری نهفته است . در پاکستان درطول شصت و دو سال موجودیتش هیچگا هی دولتی که کمترین نماینده گی از مردم نموده و از منافع آنها حراست نماید ، بر اریکه ی قدرت نیست و نه بوده است . درطول همین مدت عناصری در راس قدرت قرار داشته اند که نخست از همه مورد اعتماد و حمایت باکگنگهم (قصر سلطنتی بریتانیا ) بوده و دوم اینکه داخل حلقه ی محافظه کاران فیو دال و صاحبان سرمایه ی تجاری و عمدتا جنرالان تربیه شده در پرورشگاه های  مخصوص ولایت (بریتانیا ) باشند . ببینید از همان آغاز تشکیل پاکستان  ، محمد علی جناح ، دست پرورده و تحصیل کرده ی لندن که پس از انجام پیروزمندانه نقشه ی  تجزیه ی نیم قاره در راس قدرت تا زمان مرگ قرار گرفت، سکندر میرزا ، مارشال ایوب ، ذوالفقار علی بهوتو  جنرال ضیا الحق  ، نواز شریف ،  بی نظیر بهو تو  ،جنرال پرویز مشرف محیل و سر انجام آصف علی زرداری همه و همه از همان قماش کسانی هستند  که یکی آنها نیز و هرگز از همان خط دشمنی با مردم زحمتکش و وطنخواه پاکستان دشمنی دیوانه وار با دولت ها  و مردم هند و افغانستان عدول نکرده  و در خدمت سیاست های انگلیس و ایالات متحده بودند و هستند . 

و اما بحران در حال شکل گیری و تازه سر بلند کرده ی فعلی  ، از تصا دم منافع خصوصی عناصری  در  درون همان حلقه ناشی شده است . طرف های در گیر اهرم قدرت (نواز شریف  و حزب مسلم لیک نواز  تا ابرو ارتجاعیش ، فامیل بهوتو و زرداری ، در پشت پرده گروپ پرویز مشرف که از حمایت بخشی از اردو برخوردار است ) میباشند .     

آی .اس . آی .  که با حمله به وزیرستان بهدف درهم کوبیدن قبایل آزاد  و بسط قدرت مرکزی ، بدون آنکه به برادران طالب و القا یده اش صدمه برسد ، موافقه کرده بود اینک از نتایج نیم بند  آن، ناراضی بوده وتور خورده است دیده شود که این تور خوردن ، گادی درهم شکسته ی پاکستان رابه کجا میبرد ، به  صحرای حکومت دست نشانده ویا به باستیل حکومت نظامی ؟      


December 18th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی